V české republice opakovaně selhává audit strukturálních fondů
Evropský účetní dvůr kritizuje fungování Ministerstva financí ČR, které je odpovědné za fungování auditu strukturálních fondů.
Publikováno: 23.12.2012
Autor: Lukáš Wagenknecht
Téma: Evropská unie Vnitřní řídící a kontrolní systém ve veřejné správě
Evropský účetní dvůr kritizuje fungování Ministerstva financí, které je odpovědné za fungování auditu strukturálních fondů.
Dne 6. září 2012 přijal Účetní dvůr Evropské unie na svém zasedání Výroční zprávu za rozpočtový rok 2011. Dokument shrnuje nejzásadnější zjištění, která auditoři z Lucemburku při svých šetřeních za rok 2011 identifikovali.
V obsahu zprávy je mj. také hodnocení spolehlivosti českého Ministerstva financí, jeho sekce 04 – Finanční, auditní a provozní, konkrétně odboru 52 Auditní orgán – Centrální harmonizační jednotka. Auditoři vyhodnotili funkčnost vybraných systémů dohledu a kontroly mimo našeho u šesti dalších. Při hodnocení souladu s hlavními požadavky předpisů a účelnosti z hlediska zajištění správnosti operací české ministerstvo dostalo jako jediné hodnocení „neúčelné“.
To podle EUD znamená, že posouzení hlavního požadavku „Výroční kontrolní zpráva a auditní stanovisko“ „není v souladu“ nebo posouzení nejméně jednoho z hlavních požadavků „Přezkum auditů systémů“, „Sestavení vzorku“, „Přezkum auditů operací“ a „Opakované provedení auditů operací“ je „neúčelné“.
Výsledky českého selhání přehledně shrnul Jan Kinšt, český člen EUD, ve své prezentaci, která proběhla dne 15. listopadu 2012 na půdě Kontrolního výboru Poslanecké sněmovny Parlamentu České republiky.
Zde můžete nalézt text prezentace EUD v Kontrolním výboru PSP ČR – nemám prezentaci
V oblasti legislativy vnímá EUD jako zásadní:
- nejasné formulace Zákona o finanční kontrole
- odklad účinnosti Služebního zákona
- zastavení přípravy Zákona o řídícím a kontrolním systému veřejné správy
Reportáž ČT o problémech při čerpání evropských dotací v ČR
httpv://www.youtube.com/watch?v=XiNYHh5qdqY
Souhrn hodnocení kvality práce našeho Ministerstva financí
Klíčový požadavek | Hodnocení požadavku | |
---|---|---|
1 | Obecné aspekty | NENÍ V SOULADU |
2 | Rozsah auditního manuálu | ČÁSTEČNĚ V SOULADU |
3 | Auditní metodika pro audit systémů | ČÁSTEČNĚ V SOULADU |
4 | Přezkum čtyř auditních systémů | NEÚČINNÝ |
5A | Metodika výběru vzorku | ČÁSTEČNĚ V SOULADU |
5B | Výběr vzorku | ČÁSTEČNĚ ÚČINNÝ |
6 | Auditní metodika pro audit transakcí | NENÍ V SOULADU |
7 | Přezkum 20 auditů operací | ČÁSTEČNĚ ÚČINNÝ |
8 | Opakované provedení pěti auditů operací | NEÚČINNÝ |
9 | Výroční kontrolní zpráva a výrok auditora | NENÍ V SOULADU |
Přehled kvality práce jednotlivých auditních orgánů, které byly hodnoceny
Členský stát | Region | Fondy | Účinný | |
---|---|---|---|---|
2010 | Francie | EFRR/FS | ÚČINNÝ | |
Spojené království | Severní Irsko | EFRR/FS | ČÁSTEČNĚ ÚČINNÝ | |
Itálie | Sardinie | EFRR/FS | NEÚČINNÝ | |
Polsko | EFRR/FS | ÚČINNÝ | ||
Španělsko | Andalusie + Valencie | EFRR/FS | ČÁSTEČNĚ ÚČINNÝ | |
Polsko | ESF | ÚČINNÝ | ||
Španělsko | Andalusie | ESF | ČÁSTEČNĚ ÚČINNÝ | |
Německo | ESF | ČÁSTEČNĚ ÚČINNÝ | ||
2011 | Maďarsko | EFRR/FS | ÚČINNÝ | |
Česká republika | EFRR/FS | NEÚČINNÝ | ||
Rumunsko | EFRR/FS | ČÁSTEČNĚ ÚČINNÝ | ||
Řecko | EFRR/FS | ÚČINNÝ | ||
Portugalsko | EFRR/FS | ÚČINNÝ | ||
Lotyšsko | EFRR/FS | ÚČINNÝ | ||
Itálie | Sicílie | EFRR/FS | ČÁSTEČNĚ ÚČINNÝ |
Závěr
Činnost českého Auditního orgánu je z ověřovaného vzorku nejhorší. Při porovnání s rokem 2010 se české MF dostalo na úroveň Italské Sardinie, jejíž auditní orgán byl také hodnocen jako neúčinný.