EU opět prohrává svůj politický boj o regulaci lobbingu
Dle názoru dvou expertů na regulaci lobbingu Craiga Holmana a Koena Rooverse prohrává EU opět svůj boj o řádnou regulaci lobbingu, neboť současný komisař pro administrativu Maroš Šefčovič neoplývá dostatkem politické vůle k jejímu prosazení.
Publikováno: 25.6.2013
Autor: Lukáš Wagenknecht
Téma: Články, komentáře a prohlášení Vnitřní řídící a kontrolní systém ve veřejné správě
Za počátky regulace lobbingu na evropské úrovni se dá považovat dobrovolný registr z roku 2008 představený Evropskou komisí. V roce 2011 došlo k jeho spojení s obdobným řešením EP a vznikl tak „Spojený registr transparentnosti“. Vše bylo na bázi dobrovolnosti. V současné době se celý systém podrobuje přezkumu a bude zajímavé sledovat, jak to dopadne.
Evropský systém regulace lobbingu je v přímém protikladu s americkým. V USA existuje již několik let tzv. Lobbying Disclosure Act (LDA), jenž je pro všechny lobbisty povinný. Dle zprávy American Bar Association (Americká advokátní asociace) však nedostatek nástrojů k jeho prosazování vedl k tomu, že ho lobbisté často nedodržovali. Z toho se dá jasně usuzovat, že aby fungoval řádně evropský registr, je třeba, aby byl povinný a oplýval dostatečnými nástroji k donucení lobbistů se připojit. Tedy nikoliv tak, jak je tomu v současnosti, kdy vstup do registru je dobrovolný a jediným trestem za porušení pravidel je pozastavení registrace.
Problémem je však to, že komisař pro administrativu Šefčovič si celou výše zmíněnou záležitost vyložil zcela opačně. Dle jeho názoru nepotřebuje EU povinný a prosazovaný registr lobbistů, když ani USA svůj vlastní zákon dostatečně neprosazuje.
Vtip je ale v tom, že americký LDA fungoval dle odborníků bez donucovacích nástrojů, dokud se jednalo o „pouhou“ povinnou registraci. S příchodem Obamovy administrativy se zpřísnil LDA tak, že lobbisté nemohli vykonávat veřejné funkce na těch místech, která se předtím snažili ovlivňovat. Jednalo se o zcela legitimní podmínku zabraňující střetu zájmů, nicméně vedla k tomu, že počet registrací poklesl. Nešlo o to, že by lobbisté byli proti transparentnosti, ale o to, že si nechtěli zavřít dveře k lukrativním pozicím ve státní správě.
Řešením takovéto situace není rezignace na registr lobbistů, jak si myslí pan komisař, ale naopak zavedení „donucovacích nástrojů“. To je ostatně jedno z doporučení obsáhlých ve výše zmíněné zprávě Americké advokátní asociace. Nejjednodušším donucovacím nástrojem je povinnost veřejných činitelů zapisovat si svá setkání s lobbisty. V USA je toto opatření běžné u pracovníků v Bílém domě a v současné době se chystá rozšíření i na kongres. O něčem takovém mohou Evropané zatím pouze snít. Pokud by se dala použít baseballová terminologie, tak zatímco USA jsou v regulaci lobbingu na čtvrté metě, EU se potácí stále na domácí.
Oba autoři nenavrhují, aby se americký LDA zcela převzal, ale míní, že je třeba se poučit z americké a světové zkušenosti. Konec konců to, jak bude fungovat Evropský registr transparentnosti, záleží na tom, nakolik bude Evropská komise otevřená novým řešením a ochotná prosazovat povinnou registraci v seznamu lobbistů.
Na tomto místě vás informujeme o způsobu, jakým shromažďujeme, používáme a chráníme informace, které nám můžete prostřednictvím těchto internetových stránek poskytnout. Před vyplněním jakýchkoli informací v rámci tohoto webu si tuto stránku pečlivě prostudujte.Soubory cookieShromažďujeme informace o návštěvnících našich internetových stránek za účelem zlepšování našich služeb a pro uložení nastavení, jako je například volba jazyka. Tuto činnost provádíme zcela anonymním způsobem, aby byla znemožněna jakákoliv identifikace jednotlivců.Soubory cookie jsou datové soubory ukládané webovým prohlížečem. Použití souborů cookie můžete odmítnout výběrem příslušného nastavení v prohlížeči. Pokud tak učiníte, je možné, že nebudete moci používat všechny funkce tohoto webu.Na našem webu můžeme používat tyto cookies: Technické – první strany, krátkodobé. Zajišťují základní technickou funkčnost webu, tj. přihlašování, využívání služeb apod. Google Analytics – první strany, dlouhodobé. Jsou využity ke generování anonymních statistik o používání webu. AdWords – třetí strany, dlouhodobé. Pro lepší cílení našich kampaní, remarketing na Google a vyhodnocení jejich dopadu. Sklik – třetí strany, dlouhodobé. Pro retargeting a vyhodnocení dopadu našich marketingových kampaní ve vyhledávači Seznam.Do cookies nikdy neumisťujeme citlivá nebo osobní data. Google AnalyticsGoogle Analytics (služba pro analýzy webu společnosti Google Inc. („Google“), nezávislé společnosti provádějící měření dat o návštěvnících internetových stránek a jejich analýzu), používá soubory cookie a programy, které jsou součástí webů, a naším jménem shromažďuje neosobní údaje, které se týkají návštěvníků našich webů. Soubory cookie i vložené programy nám poskytují pouze neosobní statistické informace o návštěvách na našich webech, o době trvání zobrazení jednotlivých stránek, o cestách, kterými uživatelé weby procházeli, údaje o nastavení obrazovky návštěvníků a jiné obecné údaje.Informace o používání webu (včetně IP adresy) generované společností Google pomocí souborů cookie budou přeneseny a uloženy společností Google na serverech ve Spojených státech. Společnost Google použije tyto informace k hodnocení používání webových stránek, sestavování zpráv o činnosti na webech pro provozovatele webových stránek a poskytování jiných služeb vztahujících se k činnosti na webech a používání internetu.Společnost Google může také přenést tyto anonymizované informace třetím stranám, a to v případě, že je to vyžadováno zákonem nebo když tyto třetí strany zpracovávají tyto informace jménem společnosti Google. Společnost Google nepřidruží vaši IP adresu k jiným datům uchovávaným ve společnosti Google. Použití souborů cookie můžete odmítnout výběrem příslušného nastavení v prohlížeči. Pokud tak učiníte, je možné, že nebudete moci používat všechny funkce tohoto webu.Data pro kontaktní účelyDokud nám neudělíte vědomý a informovaný souhlas, neshromažďujeme ani nijak nezpracováváme vaše osobní údaje pro kontaktní účely. Souhlas nám můžete udělit například tím, že nás kontaktujete pomocí kontaktního formuláře nebo se vědomě přihlásíte k odběru novinek. Osobní údaje, který používáme pro kontaktní účely, jsou vaše e-mailová adresa, vaše jméno a příjmení.Zasílání novinekPro účel zasílání novinek používáme službu Mailchimp. Více o zásadách ochrany osobních údajů služby Mailchimp se můžete dozvědět zde: https://mailchimp.com/help/about-mailchimp-the-eu-swiss-privacy-shield-and-the-gdpr/