Analýza
Analýza auditorů ověřujících hospodaření politických stran
Pokud politici prosazují nezávislou kontrolu veřejných financí, je nezbytné, aby při auditu hospodaření politických stran šli sami příkladem a vyvarovali se možnému střetu zájmu auditora nebo auditorské společnosti v maximální možné míře a to i v případech, které nejsou vysloveně regulovány právní úpravou.
Publikováno: 19.6.2017
Autor: Lukáš Wagenknecht
Téma: Centrum of Excellence Vnitřní řídící a kontrolní systém ve veřejné správě

http://goodgovernance.cz/wp-content/uploads/2017/06/zprava-auditori-politikych-stran-final.pdf
Kompletní analýzu si můžete přečíst zde | ![]() |
Úvod
Strana a hnutí jsou povinny předložit každoročně do 1. dubna Poslanecké sněmovně k informaci výroční finanční zprávu, která zahrnuje zprávu auditora o ověření roční účetní závěrky s výrokem bez výhrad.
Cílem auditu účetní závěrky je posílit důvěru předpokládaných uživatelů v účetní závěrku, tedy výrok auditora, že účetní závěrka věrně zobrazuje skutečnost. Auditor musí být ve vztahu ke klientovi nezávislý. Nezávislost mysli a v chování je nutná k tomu, aby auditor mohl učinit závěr a bylo zřejmé, že se jedná o závěr bez předsudků, konfliktu zájmů nebo přílišného ovlivňování.
Auditor musí při poskytování služeb dodržovat princip objektivity. Princip objektivity může být narušen z důvodu existujících zájmů nebo vztahů (rodinných, blízkých, osobních či obchodních) s klientem.
V případě ověření účetních závěrek politických stran je ve veřejném zájmu, aby členové auditního týmu a firem byli ve vztahu k politické straně, jejíž audit se provádí, nezávislí.
V souvislosti s nově stanoveným 90 milionovým limitem na volební kampaň, je nezávislé ověření účetní závěrky ve volebním roce důležitým aspektem rovné politické soutěže.
Cíl a rozsah analýzy
Tato analýza se podrobněji zabývá vzájemnými existujícími zájmy nebo vztahy mezi auditorem a politickou stranou, jejíž hospodaření je ověřováno. Za tímto účelem jsme prošli účetní závěrky třinácti politických stran a jejich transparentní účty a i z ostatní veřejně dostupných zdrojů jsme ověřili skutečnou nezávislost auditora.
Součástí ověřeného vzorku bylo 11 současných parlamentních stran:
- ANO 2011
- ČSSD
- KDU-ČSL
- KSČM
- ODS
- STAN
- SPD (Svoboda a přímá demokracie)
- SPO (Strana práv občanů)
- Strana soukromníků ČR
- TOP 09
- Úsvit – Národní koalice
Dále byly zařazeny dvě mimoparlamentní strany, které jsou pravidelně součástí volebních průzkumů parlamentních voleb a které mají zkušenost z regionální politiky:
- Piráti (Česká pirátská strana)
- Zelení (Strana zelených)
Ověření proběhlo ve výročních zprávách za roky 2012 – 2016.
Shrnutí
Zveřejňování
Veškeré zprávy auditorů, povinně vyžadované zákonem byly dostupné v knihovně Parlamentu ČR.
Většina politických stran zveřejňuje obsah svých výročních zpráv na svých internetových stránkách. Jednoduše lze dohledat obsah závěrů nezávislého auditora za předcházejících 5 let u následujících stran: ANO 2011, ČSSD, KSČM, ODS, TOP 09, Piráti.
V případě STAN a SPD není na internetu zveřejněna u všech výročních zpráv zpráva auditora, Strana zelených zveřejnila všechny zprávy od roku 2007 až do roku 2015, Úsvit zveřejňuje zprávu z roku 2016. V případě SPO a SPD nebyly zprávy na internetu dohledány.
Přehled auditorských společností a auditorů
V tabulce č. 1 této zprávy je ucelených přehled o auditorských společnostech a jednotlivých auditorech, které politické strany uvádějí ve svých výročních zprávách.
Devět politických stran mělo v průběhu posledních pěti let stejnou auditorskou společnost, čtyři strany provedly výměnu auditora. Dvě auditorské společnosti se podílejí na ověřování výkazů dvou politických stran současně.
Nezávislost
U následujících stran jsme nedohledali z veřejně dostupných zdrojů žádné politické vazby, které by snižovali míru objektivity a nezávislosti auditora:
ČSSD, KSČM, ODS, Piráti (Česká pirátská strana), SPD (Svoboda a přímá demokracie), SPO (Strana práv občanů), Strana soukromníků ČR, TOP 09, Úsvit – Národní koalice, Zelení (Strana zelených).
V případě následujících stran jsme odhalili potencionální střet zájmu auditora nižší míry významnosti:
STAN
Auditor Ing. Vladimír Zelina:
- kandidát do zastupitelstva obce Tečovice, nezávislý za STAN ve volbách 2014, skončil jako první náhradník,
- zastupitel obce Tečovice ve volbách 2010 za STAN.
V případě následujících stran jsme identifikovali střet zájmu vyšší míry významnosti:
ANO 2011
Auditorská společnost Ernst & Young Audit, s.r.o.:
- od roku 2015 audituje společnost Ernst & Young Audit, s.r.o. skupinu Agrofert, vlastněnou ministrem financí a předsedou politické strany, současně tak audituje výdaje na dary poskytnuté společnostmi skupiny ve prospěch strany,
- realizovala politicky citlivý audit příjmů předsedy politické strany v souvislosti s kauzou dluhopisů,
- partner daňového oddělení EY Jan Čapek a prokurista společnosti Ernst & Young, s.r.o. je poradce předsedy politické strany pro daňové otázky,
- partner daňového oddělení EY Jan Čapek a prokurista společnosti Ernst & Young, s.r.o. byl členem Rady ekonomických poradců politické strany, osobně vyjednával na politických jednáních koaliční smlouvu současné vlády,
- společnosti skupiny dodávají veřejné zakázky v resortech řízených politickou stranou.
KDU-ČSL
Vlastník auditorské společnosti AUDIT AK CONSULT, s.r.o Antonín Brtník:
- 2012 a 2013 aktivní dárce politické strany (finanční dar ve výši 35.000 Kč za každý rok),
- člen rady města Vyškova 2002 – 2006,
- člen okresního výboru Vyškov strany KDU-ČSL,
- člen Dozorčí rady a Výboru pro audit Povodí Moravy (podnik pod kontrolou Ministerstva zemědělství),
- auditorská společnost dodává veřejné zakázky v institucích řízených politickou stranou.
Závěr
U většiny politických stran jsme nedohledali politický střet zájmu auditora, který by zásadně snižoval jeho objektivitu. V dvou případech by politické vazby auditora mohly vést ke zjevnému střetu zájmu.
Není reálné definovat každou situaci, která vytváří hrozbu pro nezávislost auditora, a specifikovat náležitá opatření. Pro auditory platí etický Kodex, který vytváří koncepční rámec, který vyžaduje, aby auditoři identifikovali, vyhodnotili a reagovali na hrozby vůči nezávislosti. Nad dodržováním koncepčního rámce dohlíží Komora auditorů. Pokud politici prosazují nezávislou kontrolu veřejných financí, je nezbytné, aby při auditu hospodaření politických stran šli sami příkladem a vyvarovali se možnému střetu zájmu auditora nebo auditorské společnosti v maximální možné míře a to i v případech, které nejsou vysloveně regulovány právní úpravou.